Stichting Pak An 2.0
Van pubertijd naar volwassenheid (en vooral nog veel meer impact voor de Achterhoek).
Sinds 2016 is Pak An actief in de Achterhoek. Na 6 jaar ondersteunen, coachen, verbinden en
mogelijk maken merken we dat Pak An in een nieuwe fase komt. Na een paar jaar pionieren worden
we volwassen! We hebben veel goeds gedaan de afgelopen jaren maar we willen meer. Veel meer!
We willen gaan voor nog meer impact, nog meer aansprekende projecten en vooral nog meer gave
projecten met een echte WOW-factor. Daarmee zetten we de Achterhoek op de kaart, maken we
onze regio nog leefbaarder en verbinden we Achterhoekers met de regio en met elkaar.
De stichting is professioneel van opzet en kent een Comité van Aanbeveling, een bestuur, een beoordelingscommissie, deskundige coaches en een operationeel team dat zorgdraagt voor monitoring en kwaliteitsbewaking. De organisatorische en financiële haalbaarheid op korte en lange termijn is gewaarborgd. Beide initiatiefnemers van de stichting committeren zich voor minimaal drie jaar aan de stichting. Voor de samenstelling van het bestuur, de beoordelingscommissie en het Comité van Aanbeveling is nadrukkelijk gekeken naar deskundigheid, professionaliteit, integriteit, diversiteit en netwerk.
De stichting heeft een innovatief en experimenteel karakter. Microkredieten zijn veelal lastig te verkrijgen, banken vereisen grote financieel en inhoudelijk onderbouwde plannen. Deze stichting kent weinig tot geen kleine letters en heeft een enorm bereik. Alleen via social media al een direct bereik van minimaal 750.000 mensen. We katalyseren mooie plannen, gebaseerd op de inhoud. Waarbij we, anders dan in het verleden, ons nu vooral richten op ideeën die het verschil maken voor de Achterhoek. Zoals bijv. de Achterhoekse vlag die niet meer weg te denken is uit het straatbeeld en de silo- art- tour die het toerisme versterkt heeft. Experimenteel is de werkwijze: je hoeft niet terug te betalen, maar dat mag wel. Die verantwoordelijkheid leggen we bij jou neer, op basis van vertrouwen, zodat vervolgens ook weer anderen kunnen profiteren van het stichtingsbudget!
Maatschappelijk effect
Elk jaar gaat de stichting goede ideeën honoreren en ondersteunen met deskundige en persoonlijke coaching bij de realisatie en eventueel een financiële bijdrage leveren. Maatschappelijk effect: behoud jongeren platteland, toename werkgelegenheid, toename startende bedrijven. Kortom: we gaan een meer ondernemende houding bewerkstelligen op een laagdrempelige wijze, die direct aansluit bij de bewoners. Een praktische insteek, gebaseerd op de van oudsher aanwezige cultuur van samenwerken, op het platteland beter bekend als ‘naoberschap’.
Kortom: Pak An!